Zoey Jonsson är ett av förskolebarnen i Grimstorp. Hon tittar ut på gården och funderar länge innan hon säger att hon helst vill ha en studsmatta.
– Därför att jag gillar att hoppa, säger hon.
– Jag vill helst ha en linbana och kanske en hinderbana. Det gillar jag, säger William Gefvert som går på fritids.
Se världens ur barnens ögon – inspireras
Kan förskolan odla mat för egen konsumtion, så kanske barn får ett intresse för att äta olika sorters grönsaker, frukter och bär, säger Ellen Almers, forskare på Jönköping University.
Och hon får medhåll av 8-åriga Ronja Milton som gärna vill att förskolan ska odla på gården. Det är något hon saknar idag.
– Olika grönsaker i så fall och kanske blommor, säger hon.
Vetenskapen talar sitt till tydliga språk – Ut å lek!
Enligt Ellen Almers finns det mycket att vinna på att satsa på en bra utomhusmiljö.
– Vi vill ha miljöer som kan lösa många problem på en gång. Skapa goda lekmiljöer, främja barnens hälsa och bidra till hållbar utveckling genom att stärka ekosystemtjänsterna.
Studier visar att vistelse i naturliknande miljöer påverkar barnens hormonnivåer, motorik, rörlighet och koncentration. Men enligt Ellen Almers finns det mer att önska på många håll.
– Många av utomhusmiljöerna är ju inte speciellt hälsofrämjande för barnen och ger inte möjlighet till så stor variation när det gäller rörelse och lek.
På jakt efter hälsa och hållbarhet
– Vad kan egentligen vara viktigare än att främja hälsa och hållbar utveckling, säger Ellen Almers.
Hon är en av de som besöker Grimstorps förskola utanför Nässjö för att kolla på utomhusmiljön. Totalt får under våren nio förskolor i länet besök. Bland annat i Jönköping, Habo, Huskvarna, Eksjö och Tranås.
Projektet är ett samarbete mellan Jönköping University och Region Jönköpings län som ska leda till bättre utemiljöer för barnen.
Personal och barn deltar
– Vi har en jättestor gård och bra läge men vi känner att barnen inte alltid stimuleras och utmanas i den miljö vi har nu, säger Fanny Söderström, förskollärare på Grimstorps förskola.
Hon tycker det är positivt att satsningen nu görs och att det faktiskt är ett projekt eftersom det då är större chans att tid sätts av för att satsa på frågan. Tanken är att både personal och barn ska vara delaktiga i arbetet med att göra utemiljöerna bättre. Resultaten hoppas forskarna ska hjälpa andra förskolor i länet och landet men också internationellt.
– Vi har jättemycket tankar och idéer. Vi skulle vilja ha odlingsträdgårdar, någon lugn plats och olika rörelseaktiviteter exempelvis, säger Fanny Söderström.