En liten flicka Lexi i en glittrig klänning med renhornshuvudband står framför företagaren Jonna Gustafsson som sitter ner. Flickan håller i en flaska med spritdryck, och butiken i bakgrunden syns vara fylld med olika produkter. Ballonger hänger från taket, vilket ger en festlig stämning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Dottern Lexi hjälper Jonna Gustafsson i parfymlagret. Se hur Jonna Gustafsson vill förändra synen på att driva företag i klippet. Foto: Adam Wännman Zetterqvist/SVT

Jonna från Nässjö utsedd till Årets unga företagare – prisas för sina parfymer

Uppdaterad
Publicerad

I en lagerlokal i Nässjö med en stor barnhage – där förpackas de dofter som gjort Jonna Gustafsson till årets unga företagare.

Jonna Gustafsson tog under fredagen emot priset Årets unga företagare i Sverige 2024 under en galakväll i Stockholm Stadshus inför storpublik.

– Jag vill förändra synen på hur man ser på kvinnligt företagande, säger Jonna Gustafsson.

Något hon också lyfte i sitt tacktal från scenen.

Sociala medier skapade hype

Parfymerna görs i Frankrike och genom Tiktok så nådde Jonna med sitt företag Essnce snabbt en stor köpkrets i hela Sverige.

SVT Nyheter Jönköping träffade Jonna för att höra hur hon fick idén, se mer i klippet ovan.

Hela familjen trivs inne i lagerbyggnaden där parfymerna förpackas. Foto: Adam Wännman Zetterqvist/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.