– Man fyrdubblade ju skatten. På husbilar blir det en årsskatt som är fullkomligt orimlig, säger koncernchefen och Kabes vd Alf Ekström.
Kabekoncernen hade en omsättning på 1 118 miljoner kronor under första halvåret, vilket kan jämföras med 1 397 miljoner kronor samma period 2019.
– Minskningen är främst orsakad av den vikande svenska husbilsmarknaden.
Sagt upp anställda
Kabe som har runt 450 anställda har genomfört flera omgångar av uppsägningar de senaste åren. Men Alf Ekström hoppas att det lagförslag som regeringen under förra veckan skickade till Lagrådet ska minska skattebelastningen på nya husbilar. Enligt förslaget kan det bli mer förmånligt att ställa på och av husbilar under kortare perioder och därmed kan ägarna minska sin fordonsskatt.
– Jag hoppas och tror att det blir verklighet. För så som det är nu slår det alldeles för hårt mot husbilsägarna, säger Alf Ekström.
Förslaget beräknas innebära att en ägare till en nyare husbil kan minska sin fordonsskatt med 2 000–3 500 kronor per år. Kabe har valt att frysa varslet för ett 30-tal anställda för att se om lagförslaget kan ha positiv effekt på försäljningen.
Hemester-effekten
Samtidigt som koncernen backar i omsättning har branschen ändå gynnats till viss del av sommarens reserestriktioner utomlands. Nyregistreringen av husvagnar i Norden för samtliga märken ökade under perioden januari – juni med fem procent jämfört året innan. Å andra sidan minskade husbilsförsäljningen med lika många procent.
Det ökade intresset för husvagnar har främst inneburit en ökad efterfrågan på begagnade och billigare husvagnar.
I klippet hör du Alf Ekström berätta mer om situationen för Kabe och vad den inställda husvagns- och husbilsmässan på Elmia i Jönköping innebär för branschen.