Varje vecka får Jönköpings kommun cirka tio klagomål om dåligt parkerade elsparkcyklar eller om andra synpunkter på fordonen från medborgare. Kommunen hänvisar medborgarna vidare till de ansvariga företagen.
– Det kan vara telefonsamtal eller direkta brev till oss. Många gånger påstås det att vi har ansvaret för att elsparkcyklarna finns i staden och det stämmer inte, säger Carlos Trischler Castillo, trafikingenjör vid Jönköpings kommun.
Enligt honom får kommunen färre klagomål än för två år sedan när elsparkcyklarna först gjorde entré i Jönköping, men antalet klagomål som de tar hand om varje vecka skapar fortfarande merjobb.
– Att vi får in tio klagomål i veckan är allvarligt nog och det måste vara mycket fler som kommer till elsparkcykelföretagen, säger Carlos Trischler Castillo.
Majoriteten vänder sig inte till de ansvariga
Ett av de två företag som etablerat sig i Jönköping är Qick och till dem har det kommit totalt tre anmälningar om dåligt parkerade elsparkcyklar under april. Enligt verksamhetschefen Diyar Kizil finns det flera anledningar till varför medborgarna inte gör anmälningar till dem. För det första, finns det betydligt färre elsparkcyklar i Jönköping än i andra städer. För det andra, har möjligtvis de som inte använder elsparkcyklar vetskap om hur de anmäler felparkerade elsparkcyklar till dem.
– Det är inte Jönköpingsbornas ansvar att lokalisera varje felaparkerad elsparkcykel och anmäla det till oss.
Diyar Kizil fortsätter:
– Vårt ansvar sträcker sig längre än Jönköpingsbornas ansvar. Sedan har användarna också ett ansvar att ställa elsparkcykeln rätt.
Hör mer om varför anmälningarna inte når de ansvariga företagen i klippet ovan.