När Sverigeförhandlingen presenterade sin utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen i dag konstaterade de att både sträckan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö bör byggas ut snabbt, för att samhället ska kunna dra nytta av investeringarna.
Enligt Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Jönköping är det ett glädjande besked.
– Det är bra att man poängterar vikten av att bygga helheten och det är viktigt att de också påtalar vikten av den fortsätta planeringen så att vi kan komma vidare med bostadsbyggande och gynna tillväxten i vår kommun, säger Ann-Marie Nilsson (C), i ett pressmeddelande.
Vill finansiera med lån
Sverigeförhandlingen vill att höghastighetsbanan ska finansieras via statliga anslag och lån i Riksgälden, eftersom att man då kommer kunna bygga båda sträckorna samtidigt och ha höghastighetståg i drift runt år 2035. De menar att om banan endast finansieras med anslag kan banan vara klar tidigast år 2064.
– Det enda vettiga är att lånefinansiera. Systemet måste byggas som en helhet, inte i delar och i otakt med varandra. Vi riskerar annars att bygga omodernt och att det tar för lång tid. Med lånefinansiering får vi en järnväg inom överskådlig tid som kan ge fantastiska effekter för Jönköping, säger Ann-Marie Nilsson (C).
Om man av finansiella skäl måste prioritera, menar Sverigeförhandlingen att sträckan Stockholm-Göteborg bör prioriteras framför Stockholm-Malmö.