Krav på utbyggnad av riksväg 40

Uppdaterad
Publicerad

Nu har en utredning som pekar på vikten av att riksväg 40 mellan Jönköping och Ulricehamn byggs om till motorväg skickats till regeringen. Sträckan beskrivs som en flaskhals av region- och kommunpolitiker.

44 kilometer motorväg mellan Ulricehamn och Jönköping, det är enligt några region- och kommunpolitiker allt som krävs för att hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm ska länkas samman med motorväg.

För att få till stånd en utbyggnad av vägen har politikerna nu skickat en utredning om sträckans brister till infrastrukturminister Anna Johansson. Enligt dem är vägen störningskänslig.

– Det är den sista flaskhalsen, sa regionråd Rune Backlund (C) när SVT Nyheter Jönköping talade med honom i slutet av oktober innan utredningen var färdigställd.

Mycket tung trafik

Han menar att en utbyggnad av den 44 kilometer långa 2+1-vägen till motorväg är en nödvändighet då det är en transportled med mycket tung trafik. Till viss del även för att göra vägen säkrare, med tanke på de utfarter som finns i Bottnaryd och till Nissastigen.

– Sträckan är en viktig del i transportstråket mellan Göteborg och Stockholm, menar Rune Backlund.

– Det är därför en nationell angelägenhet att stråket får en likvärdig motorvägsstandard hela vägen. Nu måste den här delen av väg 40 pekas ut i den nationella planen, så att ett byggprojekt kan planeras innan kapacitetsbrist uppstår på sträckan.

Saknas pengar

I den nationella transportplanen saknas pengar eller konkreta planer för en fortsatt utveckling av väg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping. Sträckan nämns inte heller specifikt i regeringens infrastrukturproposition.

För att skynda på en fortsatt utveckling av stråket beställde Jönköpings kommun, Ulricehamns kommun och Region Jönköpings län en åtgärdsvalsstudie som beskriver stråkets funktion, brister, utmaningar och förslag till åtgärder.

I fredags skickades rapporten till regeringen med en tydlig förväntan om att staten omgående börjar planera för en enhetlig vägstandard mellan Sveriges två största städer. 

– Vi räknar med att sträckan pekas ut i den kommande nationella transportplanen. Vi förväntar oss att regeringen tar med en utbyggnad i sina direktiv till Trafikverket. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och inleda arbetet för att eliminera den sista flaskhalsen, säger Mattias Josefsson, kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.