Åsikterna om vattenskoteråkning längs med Vätterns stränder och på Munksjön i centrala Jönköping är skarpa. I början av juni kolliderade en vattenskoter med en tävlingsroddare på Munksjön och sedan dess har kritiken eskalerat.
– Det är rena vilda västern, vem som helst kan köra i Munksjön eller vid Vättern. En del av vattenskoteråkarna gillar hög fart och eftersom det inte finns någon hastighetsbegränsning så blir det som en jättestor lekplats för dem. Jag är helt övertygad om att det kommer att ske en allvarlig olycka inom kort om inget görs, säger Paul Buckley, som är ordförande i Jönköpings roddsällskap.
Svårtolkade regler
Men reglerna kring vattenskoteråkning är snåriga. Enligt svensk lag får man bara köra i farleden mellan Gränna och Visingsö, samt i ett av länsstyrelsen särskilt utpekat område norr om Gränna.
Men samtidigt säger EU att det måste få ske fri handel av varor inom den Europeiska unionen. För att tillverkarna av vattenskotrar ska kunna sälja sina produkter ska det vara okej att köra på fler platser än vad svensk lag säger. Detta är ett ärende som ska avgöras av EU-domstolen och det kan ta flera år innan det blir klart.
Kan bötfällas av polis
Länsstyrelsen i Jönköping har beslutat att det inte får framföras några motordrivan fordon inom hundra meter från stranden i Vättern. Dessutom kan polisen bötfälla personer som beter sig olämpligt på sjön.
I dagsläget har polisen i Jönköping inte någon båt själva utan måste förlita sig på att sjöpolisen i Göteborg kan komma och hjälpa dem vid behov.
– Detta är ju ett relativt nytt fenomen och vi ser ju över vår verksamhet för att se om det behövs någon båt här i Jönköping. Vi har ju fram tills i dag och förhoppningsvis även fram tills nästa sommar klarat oss med den nationella resursen från sjöpolisen, säger Tobias Åkerberg vid polisen.
Men detta håller inte Paul Buckley med om.
– När vattenskortrarna är ute, då gäller det att man agerar direkt om det är en farlig situation, då kan man inte vänta på sjöpolisen från Göteborg.