Det var för drygt tre veckor sedan som Lennart Walfridsson, 60 år, från Bankeryd skulle övningsköra med sin kollega Sami Kylli efter arbetspasset. De hade bara övningskört en gång tillsammans tidigare.
De båda motorcyklisterna körde norrut på E4:an men hann bara komma några 100 meter när Sami plötsligt fick problem med sin motorcykel och de tvingas stanna på den hårt trafikerade vägen.
– Vi körde ner till gräskanten, vi räknade med att snabbt kunna fixa felet. Vi har bara varit där någon minut när det bara small till och jag blir påkörd bakifrån av en lastbil, berättar Lennart Walfridsson.
Flög över styret
För Sami Kylli, som står innanför Lennart är det svårt att förstå vad som händer. Han hinner knappt reagera på olyckan.
– Sedan ser jag hela motorcykeln flyga iväg ett par meter längs med min motorcykel och Lennart flyger över styret och hamnar i diket, säger Sami Kylli.
– Jag blir liggande i gräset och förstod direkt att det hänt något allvarligt för när jag tog i jackärmen så kände jag inte vad jag lyfte, berättar Lennart Walfridsson.
”Plocka bort mobilen!”
Lennart fick bland annat tummen krossad i olyckan. Han förs till Universitetssjukhuset i Linköping där hans arm och hand opererades.
– Nerver har blivit utdragna i armen och trots att jag säger till armen att lyfta den så går det inte. Där kommer det bli rehab men jag vet inte hur det kommer se ut.
Trots att han är trött och märkbart tagen av olyckan tycker han det är viktigt att prata om den senaste tidens utveckling i trafiken. Han upplever att det är ett allt större problem att många är stressade och hänsynslösa i trafiken. Det menar han är en orsak till att han blivit drabbad.
– Det handlar mycket om det här med respekten för vad det är man framför för någonting och vad man behöver ha uppmärksamhet på. Man ska plocka bort allt som splittrar uppmärksamheten, som exempelvis mobiltelefoner. Vi måste ändra på det.
Hade änglavakt
Lastbilschauffören är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Vänskapen mellan Sami och Lennart har växt sig starkare efter olyckan.
De säger att de inte kunde agerat på ett annat sätt än de gjorde när de tvingades stanna på E4:an.
– Vi hade änglavakt men vi kunde inte gjort något för att undvika det här, säger Sami Kylli.
– Vi hamnade i en svår situation men vi hade blinkers på, alla lysen igång och en varselväst. Vi uppmärksammade situationen så mycket som vi kunde göra, säger Lennart.
Trots att det bara gått några veckor sedan olyckan säger han att han mår relativt bra. Han är överväldigad över allt stöd han fått från sin omgivning och tacksam för att han har livet i behåll. Framtiden vet han inte så mycket om.
– Får jag någorlunda ordning på det här är jag jättetacksam. Livet kommer att gå vidare.