En person med en leopardmönstrad tröja sitter och dricker ur en plastflaska. Bakgrunden är svart och suddig.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Stina Nilsen har flera gånger behövt ringa personalen med sin mobiltelefon för att larmet inte fungerat. Hon är rädd för att inte få hjälp tillräckligt snabbt när hon har andnöd. Foto: Emma Johansson/SVT

Lungsjuka Stina, 80, larmar vid andnöd – utan svar

Publicerad

Under ett års tid har Stina Nilsen, 80, haft problem med larmet på äldreboendet Rosendala i Huskvarna som hon bor på.

Hon är svårt lungsjuk och får ofta andnöd – och när ingen har svarat på larmet, har hon flera gånger fått ringa till personalen med sin mobiltelefon.

80-åriga Stina Nilsen har lungsjukdomen kol och kan få plötsliga besvär att andas. Om hon inte kommer åt sin maskin som hjälper till med andningen så får hon andnöd.

Men flera gånger när hon har behövt hjälp och tryckt på sitt larm har hon blivit utan svar. Enligt Stina Nilsen har det handlat både om tekniska problem – men också att hennes larm inte prioriteras av personalen.

Hör Stina Nilsen berätta om larmproblemen och sin rädsla i videoklippet.

”Kan vara dödsdom för mig”

En av de allvarligaste händelserna inträffade i maj. Då tryckte hon på larmet upprepade gånger utan att någon kom. I panik ringde hon personalen med sin mobiltelefon som kom inrusande. Dagen efter fick hon opereras akut för hjärtinfarkt.

– De tar inte problemen på allvar. En dag kommer det inte att fungera och då vet jag inte hur det går. Det kan vara en dödsdom för mig.

Anställd bekräftar problem

Enhetschefen på Stina Nilsens avdelning vill inte kommentera problematiken, eller höra våra frågor.

Sofie Starby, som är områdeschef inom äldreomsorgen i Jönköpings kommun, svarar skriftligt att egenkontroller av Stina Nilsens larm har gjorts och inte visat på några problem, så ingen felanmälan har därför gjorts till den tekniska avdelningen.

– Min uppfattning är att detta tas på stort allvar och jag har själv träffat henne för att prata om de synpunkter hon lämnat. Vi planerar att följa upp larmmottagningen på ett särskilt sätt i samband med att telefoner byts ut inom kort, skriver hon.

SVT Jönköping har även pratat med en anställd som bekräftar att det har varit problem med larmet även efter intervjun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.