Bostadsrättsföreningarnas förutsättningar för att hantera frågan om installation av laddstolpar till el- och laddhybridbilar ser väldigt olika ut.
En del föreningar har garage- och parkeringsplatser till alla lägenheter, andra saknar det. Detta kan leda till att det är svårt att enas kring om föreningen ska sätta upp elbilsladdare. Någon som inte har en bil tycker kanske inte att de ska vara med och bekosta investeringen med laddstolpar.
– Föreningarna måste försöka att hitta en så rättvis lösning som möjligt för sina medlemmar, säger Robert Määttä, energikonsult på HSB Göta.
Fler hinder på vägen
Många fastigheter kanske har ett föråldrat elsystem som kräver stora investeringar för att kunna installera elbilsladdare och i andra krävs stora grävarbeten för att få laddstolparna på plats. Båda åtgärderna kan medföra stora kostnader för en bostadsrättsförening.
– Vårt råd är ju att man först ska göra en utredning av föreningens elsystem, det kanske inte ens är möjligt att installera laddare för elbilar där, säger Mikael Kilén.
Hur många laddstolpar en föreningen ska ha och hur debiteringen ska ske är andra frågor som många bostadsrättsföreningar nu försöker att komma överens om.
I klippet ovan ger HSB några råd om hur bostadsrättsföreningar ska tänka?