Jacob ”Gurkis” Larsson är en ung influenser från Eksjö som då och då gör reklam på sociala medier. Foto: SVT

Många minderåriga reklampelare i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Att minderåriga används för reklam i sociala medier är inte nytt. Men enligt en granskning tidningen Resumé gjort är så många som var femte inlägg reklam. Det är alltså barn som gör reklam för andra barn, vilket är problematiskt menar Reklamombudsmannen.

Jacob “Gurkis” Larsson är en av flera unga influencers som gör reklam-samarbeten.  Han är 13 år och har godkänt av sina föräldrar att göra reklam.

– Jag gör det mest för mina följare, för att de ska ha chans att vinna saker. Men lite för min egen skull också. Är man stor i sociala medier kan man ju ändå dra nytta av det och tjäna lite pengar tänker jag, säger Jacob “Gurkis” Larsson till Lilla Aktuellt.

Men att unga influencers gör reklam för sina följare, som ofta själva är minderåriga, tycker Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig är problematiskt.

– Jag tycker att det är olyckligt eftersom barn inte har samma erfarenhet och kunskap att skilja på vad som är betalda samarbeten och vad som är influencerns egen åsikt, säger hon och fortsätter:

– Influencern är ju lite som en kompis, det är en i gänget och man vill gärna vara lite som sin influencer. Och så nås man också av kommersiella budskap från den här kompisen, det är en stor påverkan som jag tycker är olycklig.

Inte olagligt

Det är inte olagligt för unga att göra reklamsamarbeten, men marknadsföringslagen är mycket strängare när det gäller barn och reklam. Och att unga möts av så här mycket reklam i sociala medier tror Amanda Törner på tidningen Resumé att vuxna har dålig koll på.

– Vuxna och myndigheter har ganska lite insyn i hur det ser ut i de här kanalerna, eftersom man själv måste ha ett konto för att få inblick, säger Amanda Törner.

Hon är inte förvånad över resultatet, men förvånas av att så unga som 10-åringar gör reklam.

Mamma stöttar och bestämmer

Vad influencern tjänar beror ofta på hur många följare de har.

– Det kan vara pengar, kläder eller rabattkoder jag kan dela ut, säger Jacob “Gurkis” Larsson.

Han får väldigt många erbjudanden om reklamsamarbeten, men tackar bara ja till dem som hans mamma säger okej till.

Ett av de företag som använder unga influencers är Kidsbrandstore.

– Vår målgrupp är ungdomar, så det blir ganska naturligt att använda det givet att de befinner sig på sociala medier, säger Adeline Sterner som är vd för Kidsbrandstore.

Hon säger också att de ska bli bättre på att inläggen görs på ett mer korrekt sätt. Som det är nu saknar flera av deras influencersamarbeten reklammarkeringen “Betalt samarbete med...” som ska stå högst upp i varje inlägg.

– Det är bra att det uppmärksammas för det är något som vi behöver bli bättre på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.