Förra året ringdes drygt 199 000 samtal till sjukvårdsupplysningens telefonnummer 1177 i Jönköpings län. Men hela 66 000 samtal avslutades innan en sjuksköterska hade hunnit svara. Det visar siffror från Region Jönköpings län, vilket P4 Jönköping var först med att berätta.
Det går inte att veta varför inringarna avslutade samtalen innan en sjuksköterska hade hunnit att svara, men regionrådet Mia Frisk (KD) anser att kötiden i telefon för att nå 1177 är för lång.
– Jag är inte nöjd med tillgängligheten. Jag tycker att man borde kunna få ett svar inom ungefär tio minuter, oavsett när på dygnet man ringer, säger Mia Frisk (KD) regionråd i Jönköpings län.
Varför är det så många samtal som inte besvaras?
– Dels handlar det om att det har varit svårt att rekrytera, det har funnits vakanser. Men det krävs också en bättre samverkan mellan landstingen. Det är många som ringer sjukvårdsupplysningen och det tycker jag är bra och det har också ökat, men samtalen tar också allt längre tid.
Ringer uppföljningssamtal
I genomsnitt var väntetiden 11-12 minuter under 2017, men under de tyngsta månaderna, januari och februari, kunde väntetiden vara 15-16 minuter. Även verksamhetschefen för 1177 Vårdguiden på telefon, som sjukvårdsupplysningen kallas, menar att kötiden borde vara kortare.
– Det finns inga mål, men vi prata själva om att nå 9-10 minuters väntetid, förklarar verksamhetschefen Britt Forsberg.
– Eftersom 1177 är ingången i hälso- och sjukvården så måste det finnas en tillit att man kommer fram när man behöver råd om sjukdom, menar regionrådet Mia Frisk (KD).
Antal besvarade och uppringda samtal
- Det ringdes drygt 199 000 samtal till sjukvårdsupplysningens telefonnummer 1177 i Jönköpings län
- 1177 besvarade 133 000 inringda samtal 2017, det vill säga 2/3-delar av det totala antalet samtal som slagits till numret.
- De ringde även själva upp patienter i 11 000 gånger för uppföljningssamtal.
Källa: Region Jönköpings län