Foto: Anders Wiklund / TT

Många småföretag saknar hemsida

Uppdaterad
Publicerad

Internet är för de allra flesta, startpunkten vid köp av en vara eller tjänst. Trots det saknar flera småföretag en egen hemsida, det visar en undersökning som Visma gjort. – Man underskattar konsumenternas beteende, säger Alexander Rehnborg, sökoptimeringsexpert på Visma.

Ett företag i Jönköpings län som valt att inte ha en hemsida är Golvspecialisten i Jönköping. Företaget har tre anställda, inklusive ägaren Janne Lundberg. Han säger att behovet av en hemsida inte finns.

– Vi känner inget behov av det. Vi är inte så utåtriktade, vi har ingen annonsering heller. Vi vill inte ha en massa samtal som vi inte kan ta hand om.

Enligt Vismas undersökning där 1 100 företag i landet har svarat, är det 44 procent av småföretagen som saknar hemsida. Detta trots att nio av tio konsumenter i första hand söker på nätet för att hitta varor och tjänster.

– En förkrossande majoritet gör en sökning på nätet först. Det innebär att många företag utan hemsida kan gå miste om kunder, säger Alexander Rehnborg.

Han fortsätter:

– Jag tror att många förlitar sig på en Facebook-sida istället, men man överskattar hur väl den besöks.

Golvspecialisten i Jönköping använder sig inte av Facebook heller. Janne Andersson menar att de kunder som vill ha dem hittar dem ändå.

– Vi har fullt upp att göra och skulle inte klara av fler kunder. En hemsida ska ju skötas också och det har vi inte heller tid med.

Tror du att ni kommer skaffa en hemsida i framtiden?

– Det beror på om läget förändras så att vi måste söka kunder. Annars tror jag inte det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.