I klippet ovan hör du några kunder i Habo om hur de ökade matpriserna påverkar hur de handlar.
Mest har priset på mejeriprodukter och ost ökat på årsbasis, 20,7 respektive 22,7 procent. Det visar statistik som Matpriskollen har tagit fram.
Enbart i oktober var ökningen för mejeriprodukter 1,8 procent. Mejerivaror och ost är varor som hushållen köper mycket av och den kraftiga prisökningen på dessa produkter påverkar hushållens ekonomi.
Äter ni mindre mejeriprodukter och ost jämfört med tidigare?
– Ja, så är det, säger Anton Sjöholm.
Vissa varor sjunker i pris
Trots att matvarupriserna generellt fortsatte upp i oktober månad finns det en del ljuspunkter i prismörkret.
– Vi har de senaste månaderna sett en viss prissänkning när det gäller kyckling hos alla de stora leverantörerna, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till SVT Jönköping.
Han förväntar sig att priserna på kyckling kan fortsätta neråt. Dessa produkter ökade snabbt när kriget i Ukraina bröt ut, orsaken var att priserna på foder snabbt ökade då. Nu ser man att foderpriserna minskar för kycklinguppfödarna.
Kunder mindre trogna samma butik
När det gäller dagligvaruhandeln i stort så har priserna där ökat med 12,5 procent så här långt i år, jämfört med i fjol. Kategorin omfattar bland annat husdjursprodukter, kroppsvård och en del håshållsprodukter.
– Kroppsvårdsprodukter som tvål och schampo har inte höjts särskilt mycket.
Hur har de ökade priserna påverkat konsumenterna?
– Vi ser ju att konsumenterna nu i högre grad byter butik att handla i. De styrs av kampanjer och extrapriser, säger Ulf Mazur.
Matprisökningen januari-oktober 2022 jämfört med i fjol (procent)
Mejeri 20,70
Ost 22,70
Fisk och skaldjur 15,60
Dessert och mellanmål 14,60
Frukt och bär 13,90
Kategorier som ökat mest i oktober:
Toalettpapper 9,00
Vindruvor 7,20
Avokado 6,80
Kaviar 5,10
Källa: Matpriskollen