– Det har ökat de senaste två åren, men vi tycker det går att göra fler, säger Tomas Jonsson, trafiksäkerhetsexpert på MHF.
Fler alkoholtester
2011 gjorde polisen runt 2,8 miljoner alkoholutandningsprover i trafiken, efter det har den siffran minskat och under pandemiåren gjordes endast cirka 400 000 prover per år. Orsaken till det var att begränsa smittspridningen av covid-19.
De senaste två åren har polisen i Sverige gjort runt en miljon alkoholutandningsprover varje år, men MHF vill se fler.
– Den som kör rattfull funderar ju inte på att hen kanske kan köra ihjäl någon. Man drar sig kanske för att sätta sig bakom ratten om risken att åka fast är större, säger Tomas Jonsson.
Många olyckor orsakas också av drogpåverkade förare och där vill MHF se att polisen får bättre verktyg. Exempelvis att kunna ta salivprov för snabbanalys ute på plats.
– En utredning är ute på remissrunda och kanske kan det komma ny lagstiftning och nya riktlinjer under våren.
Erbjudas rehabilitering
Att många företag i dag har alkolås i sina fordon tycker Tomas Jonsson är ett bra steg och han skulle också vilja att det blev vanligare med alkolås även i privatbilar.
Han skulle också vilja se att fler kommuner, 115 i dag, jobbar efter konceptet Samverkan mot alkohol och droger i trafiken (Smadit).
– Det innebär att när polisen har ertappat någon påverkad och man sitter där i bilen och mår dåligt och skäms över att ha blivit av med körkort och står inför en rättsprocess, så erbjuds man redan där vård och rehabilitering för sitt missbruk.
I klippet ovan berättar Tomas Jonsson varför färre anmäler rattfyllerister jämfört med för 20 år sedan.
Helena Andersson förlorade sin man Yngve i en olycka orsakad av en påverkad förare – i inslaget berättar hon om olyckan och saknaden efter sin man Yngve.