Målet var att förbättra skolresultaten och få en mer blandad elevsammansättning i skolorna i Gislaved och Smålandsstenar. Därför gjordes Sörgårdsskolan, Gyllenforsskolan och Åtteråsskolan om till lågstadieskolor. Villstadskolan och Gullviveskolan blev mellanstadieskolor och många elever flyttades om.
Bättre integration
Vi gör ett besök på på Villstadskolan i Smålandsstenar. Här gick det tidigare barn från förskoleklass upp till sjätte klass. Numera är det en renodlad mellanstadieskola vilket bidrar till bättre integration med elever från olika håll i samhället.
– Jag var orolig att jag skulle förlora mina vänner när vi bytte klasser men jag har fått många nya och har fortfarande kvar mina gamla, säger Lisa Rutikanga, sjätteklassare på Villstadskolan.
Betygen sjönk
Det var efter att skolresultatet försämrats under flera år och segregationen med avseende på utländsk bakgrund ökat som politikerna krävde en förändring. Men kritiken inför omorganisationen var hård från framför allt föräldrar.
– Det fanns ju en farhåga att det skulle bli sämre. Det ville man inte. När jag pratar med lärare nu hör jag att barn som inte var från en studiemotiverad miljö har nu, när man blandat, fått en studiemotivation och det är ju roligt, säger Sonja Sävås, projektledare på barn – och utbildningsförvaltningen i Gislaved.
Det är för tidigt att dra några slutsatser när det gäller skolresultaten, men enligt Sonja Sävås går det åt rätt håll och resultaten ligger mer stabilt nu än tidigare.
– Förhoppningen är ju att när vi har haft barn i den här organisationen ett antal år att vi ser att det blivit bättre.
Mer tid för planering
Förutom att skolorna idag är mindre segregerade så har skolan också gjort vinster i arbetssätten, enligt kommunen. Även lärare tvingades byta skola hösten 2017.
Anna Gustafsson var tidigare lärare för en klass och hade sju olika ämnen. Idag undervisar hon endast sjätteklassare i engelska och SO på Villstadskolan. Hon säger att hon blivit en bättre lärare i den nya organisationen.
– Färre ämnen betyder också att jag kan lägga mer tid på att planera de lektioner jag ska ha eftersom jag ska ha samma lektion vid tre tillfällen i tre olika klasser.
Eleverna positiva
De elever vi möter är nöjda med förändringen.
– Det var lite nervöst i början för man hade inte träffat vissa i den förra skolan, men efter ett tag kändes det bra. Jag tycker också det bra att lärarna är mer specialiserade för innan var det så att en lärare kunde undervisa i flera ämnen men nu har varje lärare sitt egna ämne, säger Viggo Karlsson.
Han får medhåll av klasskompisen Walter Engström.
– Det kändes konstigt i början men det blev bra. Allt är mycket bättre nu.