Påsken 2016 ramlade delar av länsmuseets fasad ner på den trafikerade gatan nedanför och sedan dess har byggställningar täckt för fönstren för de anställda som har sina platser på den södra sidan. Byggställningarna har i sin tur gjort att monteringen av nya fönster försenats och nyligen började de befintliga fönstren läcka in vatten.
– Vår personal sitter bakom skynken med dåligt ljusinsläpp och efter så lång tid så blir det problematiskt. En månad när man renoverar hemma kan man stå ut med, men inte två år, säger Sergei Muchin, museichef.
”Något allvarligt kan hända”
Vid flera tillfällen har museet också påtalat problemen med säkerheten vid lastintaget som ligger bredvid en busshållsplats och intill en gångväg där mycket människor rör sig.
– Vi kan inte säkra säkerheten för förbipasserande och det har vi påtalat. Om en skolklass går förbi eller ett barn spinger för vi kan det hända något allvarligt.
Man dras också med missfärgningar av golvet som ständigt får slipas om, vilket medför ökade kostnader.
Nu har måttet blivit rågat. I en skrivelse till Jönköpings kommun kräver museets ledning att de många bristerna skyndsamt åtgärdas.
– Jag har tålamod med mycket som har med förvaltning att göra, men vi upplever att samtalen vi har med tjänstemännen inte förs vidare och nu vill vi säkerställa att att den här informationen kommer till kommunens högsta ledning så att dialogen kring de här frågorna blir bättre.
Vad är syftet med den här skrivelsen?
– Att väcka uppmärksamhet och säkerställa att de har kännedom om de här bitarna och att det blir en snabb åtgärdsplan. Det vi hör är ”det kommer, vi jobbar på det”, men det ser inte vi, för inget händer.
Men är det inte bra att det tar tid och utreds ordentligt?
-Jo, och det här med lastbryggan har utretts och det har ritats förslag. Det sista mötet med kommunen hade vi den 18 april 2017 då de tog på sig ansvaret att hitta en lösning. Nu är det snart april igen, ett år senare, säger Sergei Muchin.
Besked inom någon månad
Skrivelsen kom in till kommunen den 6 mars. SVT Nyheter Jönköping har sökt kommunen för en kommentar men utan framgång. Till Jönköpings Posten säger Daniel Håkansson, som är avdelningschef på tekniska kontoret, att han förstår att det upplevs som lång tid och förklarar saken på följande sätt.
– Garantitiden med Peab har gått ut och nu är vi inne i den så kallade ansvarstiden där vi ska påvisa vad som gått fel och hur kostnaderna ska förelas. Min bedömning är att vi kan komma med ett slutgiltigt besked inom någon månad.
Men Sergei Muchins tålamod börjar ta slut.
– Jag utgår ifrån att det händer något ganska snart.
Vad händer annars?
– Det får vi se.