Flygplatsen ska bygga vändzoner i ändarna av start- och landningbanan, taxibanan ska breddas och fler uppställningsplatser ska tillkomma.
– Det handlar om att få en flygplats som är konkurrenskraftig, där flygbolagen vill trafikera, säger Rony Forsberg, vd på Jönköping Airport.
Kostnaden för den första etappen där bansystemet byggs om på flygplatsen uppgår till knappt 30 miljoner kronor.
– Det är helt nödvändigt om vi ska kunna fortsätta att erbjuda exempelvis charterdestinationer från Jönköping. Vi har en tendens att flyga allt längre bort och då behöver man flyga med större maskiner, säger Rony Forsberg.
Fraktflyg allt viktigare
Han hoppas även att fraktflyget ska fortsätta att växa framöver.
– Hela Jönköpings satsning på att bli ett logistiknav är viktigt och då är fraktflyget en del i det. E-handeln har gjort fraktflyget allt viktigare. När det gäller e-handel handlar allt om speed – det handlar om att snabbt få fram en vara från A till B och då är fraktflyget outstanding.
Konkurs innan spadtaget
Vid lunchtid på måndagen togs första spadtaget på Jönköping Airport för ombyggnaden. Bara några dagar tidigare hade flygbolaget som trafikerat sträckan Karlstad-Jönköping-Frankfurt meddelat konkurs.
Men enligt Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping, och Rony Forsberg kan en lösning för att rädda flyglinjen vara nära.
Hör dem berätta i klippet ovan.