– Vi har sett att skolan efterfrågar stöd och hjälp från förvaltningen i de här frågorna, säger Anna Cedervall, utvecklingsstrateg på utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun.
I klippet ovan kan du höra om de utmaningar som skolan har när det gäller att arbeta med en krisplan
Informationen varierar
Händelser på en skola som exempelvis skadegörelse, kränkningar, mobbning och olyckshändelser kan i värsta fall leda till en kris och skolan är skyldig, enligt skollagen, att ha en krisplan.
– Alla skolor har en krisplan men det ser olika ut. Det vi gör är ett samlat grepp kring en krisplan för att få en likvärdighet.
En krisplan ska innehålla bland annat information om skolans krisgrupp och kontaktlistor till anhöriga, myndigheter och polis med mera.
Utbildningsinsats till personalen
Förutom en gemensam mall får skolpersonalen i Jönköping också utbildning kring hur de ska agera i olika krissituationer.
– Alla ska ha en trygg arbetsmiljö, både elever och lärare så att arbeta med de här frågorna är centralt för att alla ska känna sig bekväma, säger Henrik Natt och Dag, tf gymnasiechef på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping.
På Erik Dahlbergsgymnasiet är målet att öva olika krisscenarier ett par gånger om året. Den tillförordnade gymnasiechefen uppskattar en gemensam krisplan men menar samtidigt att varje skola måste göra egna bedömningar utifrån hur skolan ser ut.
Fler anmälningar
SVT Nyheter Jönköping har tidigare rapporterat om att anmälningarna till Arbetsmiljöverket när det gäller hot och våld inom grundskolan i Jönköpings län ökar. Från 17 anmälningar 2012 till 48 stycken 2018.
Enligt Anna Cedervall, utvecklingsstrateg, är det viktigt att skolan övar sig på att hantera olika kriser.
– Både förskolor och skolor är väldigt duktiga på det här och hanterar små situationer dagligen. Jag tror att medvetenheten hos våra rektorer har blivit starkare och de känner att man måste jobba mer regelbundet med detta, säger hon.
Viktigt att arbeta med värdegrund
Barn- och elevombudet i Jönköpings kommun, Helén Petersson Lundgren, jobbar nära både barn och vuxna i skolan. Hon menar att det gäller att agera tidigt och att ha regler även för språkbruk.
– Man kan se att våld börjar redan i språkbruket så man måste stävja det tidigt för det utvecklar sig sedan. Är det okej att kalla varandra för fula saker så är det också i nästa steg okej att göra varandra ännu mer illa, säger hon.