Tills depån öppnar den 14 juni kommer bussarna som tidigare att utgå från Rosenlund i Jönköping. Den nya depån i Ljungarum kommer att ha större personalutrymmen och det blir plats att parkera och serva upp till 150 fordon. Från starten består fordonsparken dock av ungefär 100 bussar.
När Jönköpings länstrafik nu färdigställer den nya bussdepån så fokuseras det på arbetsmiljö och hållbarhet.
– Vi använder hållbara träslag i stomme och väggar. Bussarna kommer att tvättas med regnvatten som vi samlar upp och på taket har vi solceller så vi kan ladda våra fordon med egenproducerad el, säger Charles Tholin, som är affärsutvecklare på Jönköpings länstrafik.
– Chaufförerna kan vänta sig ljusa och fräscha lokaler med gym och ordentligt med omklädningsrum och toaletter.
Drivs av el och biogas
50 procent av busstrafiken kommer att gå på el och resterande 50 procent drivs av biogas. För resenärerna kommer den nya trafiken att märkas i och med att elbussarna på stomlinjen är helt tysta.
– Det här är något vi har längtat efter väldigt länge, framförallt för att kunna växa i stadstrafiken. Vi har varit trångbodda i många år så det här betyder oerhört mycket för att kunna ge den trafik som Jönköping förtjänar. Med det här kommer vi att ta busstrafiken in i framtiden, säger Charles Tholin.