Från början var det ett 30-tal intressenter i idétävlingen för en nya station för höghastighetsjärnvägen vid södra Munksjön. En arbetsgrupp valde sedan ut fyra team som fick utarbeta varsitt förslag.
– Vi valde idétävling för då har vi möjlighet att använda delar i alla förslag som kommit in, säger kommunalrådet Ann-Marie Nilsson (C).
Vinnare utses
Ett vinnande förslag kommer ändå att utses och presenteras den 16 september.
– Då kommer vi också rangordna förslagen och presentera hur vi i juryn har tänkt.
Ett av förslagen är en storslagen byggnad som för tankarna till Olympiastadion i München eller operahuset i Sidney. Ett annat spektakulärt förslag har en stationsbyggnad i en tunnel åtta meter över Munksjöns yta.
Passa in i området
Arkitekterna har haft en rad kriterier som ska vara uppfyllda. Bland annat har de varit tvungna att ta hänsyn till hur byggnaden passar in i området. Det ska också finnas möjlighet att bygga kontor och affärer i anslutning till stationsområdet, samt lösningar för hur man kombinerar den nya stationen med övrig kollektivtrafik i Jönköping.
Stationen ska också kunna uppföras till en rimlig kostnad. Var smärtgränsen går svarar Ann-Marie Nilsson lite svävande på.
– Det finns alltid ekonomiska begränsningar, men man måste också titta på hur en station kan bidra till att skapa utveckling för exploatering i området med kontor och affärer.
Väl använda pengar
Idétävlingen kostar kommunen 2,5 miljoner kronor. Det tycker Ann-Marie Nilsson är väl använda pengar även om riksdagen skulle fatta beslut om att det inte blir någon höghastighetsjärnväg i Sverige.
– Tror aldrig att man kan vara för tidigt ute. Det är viktigt att göra egna utredningar av hur man skulle kunna lösa en station i Jönköping. Då har man också möjlighet att vara med och påverka och visa hur viktig den här frågan är, säger Ann-Marie Nilsson.
Nödvändigt med höghastighetsjärnväg
Hon är övertygad om att vi behöver höghastighetståg i Sverige.
– Såg siffror på att vi har 66 procents punktlighet på våra tåg, det kan jämföras med Japan där den siffran är 99 procent. Den största orsaken till förseningarna är att det är för trång i vårt befintliga spårsystemet i dag.
En ny höghastighetsjärnväg skulle öka den kapaciteten rejält, men kostnader för att knyta ihop Stockholm med Malmö och Göteborg blir höga. Enligt siffror som Dagens Nyheter nyligen skrev om uppskattas kostnaden för att bygga höghastighetsjärnvägen nu till 256 miljarder kronor.