I Trafikverkets rapport idag för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö stannar summan på 230 miljarder plus/minus 30 miljarder. Alltså mindre än beräkningen från december men siffrorna är fortfarande osäkra, enligt verket.
I rapporten nämns också Jönköping och hur järnvägen ska dras där. I vår första rapporteringen tolkade vi uppgifterna kring den nya rapporten som om Jönköping helt skulle gå miste om järnvägen. Detta skapade kaos hos ansvariga kommunalråd i Jönköping, som fick del av samma felaktiga uppgifter.
– Det skulle vara en kalldusch för oss och en stor besvikelse, sa Carin Berggren (M).
– Det låter ytterst förunderligt. Jag förväntar mig att man kan lita på staten och vi har ju tagit i hand på det här, sa Ann-Marie Nilsson (C).
Felaktiga uppgifter
Och de första uppgifterna visade sig alltså vara felaktiga. Jönköping finns med och är fortfarande ett av naven för en ny järnväg.
– Ja det är felaktigt att Jönköping inte skulle vara med. Det stämmer inte. Jönköping är med i vår beräkning, säger Peter Uneklint, programchef på Trafikverket.
Uneklint säger att i beräkningen har man valt bort den bibana som först tänkts gå från huvudspåret in till Jönköping.
– Vi ser hellre att huvudspåret dras direkt in till Jönköping, säger han.
Billigare rusta upp stambanan
Värnamo finns också med i planen och också Tranås.
– Men när det gäller Tranås finns ju ännu inget handslag med Sverigeförhandlingen, så det får vi avvakta, säger Peter Uneklint.
Trafikverket har också fått i uppgift att ta fram en kalkyl för vad det istället skulle kosta att rusta upp den befintliga stambanan. Enligt de uppgifter som presenteras idag skulle det kosta omkring 130 miljarder kronor, alltså cirka hundra miljarder billigare än att bygga en ny snabbjärnväg.