Tim Nilsson är mitt i en golfrunda vid A6. Den 42-årige entreprenören är sportintresserad och försöker hinna med lite golf under sina regelbundna återbesök i Jönköping.
Och det är en stad Tim Nilsson uppger han känner starkt för.
– Det var en väldigt tuff tid när jag tog beslutet att lämna Jönköping. Men man kände att man ville söka sig vidare och tänka väldigt stort.
Han flyttade från Västerås till Jönköping 1994 för att bli en av de första eleverna på den då helt nystartade internationella handelshögskolan.
Där hamnade han på ett traineeprogram genom vilket han bland annat fick träffa Yahoo:s grundare Jerry Yang.
– Det här var 1998, precis när internet börjat så sina frön. Efter det så har jag haft en lång rad både misslyckanden och intressanta erfarenheter, säger Tim Nilsson.
Annonsering i mobiltelefoner
För tolv år sedan flyttade Tim Nilsson till Berlin.
– Sedan jag hamnade där har jag egentligen haft väldigt mycket tur.
Efter flera anställningar på olika internetföretag slog sig Tim Nilsson slutligen ihop med en gammal bekant i företaget Glispa.
De gav sig in i en då helt ny marknad – annonsering i mobiltelefoner.
– Då var Berlin i princip helt orört och det fanns egentligen ingen start up-arena. Vi var väldigt tidiga där och beslutade att starta upp ett stort internationellt bolag.
”Blev en snöboll”
I dag har företaget 150 anställda i Berlin och ytterligare runt 100 personer internationellt.
– Det började det växa och blev en snöboll som rullade på, säger han.
Förra året sålde Tim Nilsson och hans kompanjon företaget till bolaget Market Tech. Prislappen landade på 675 miljoner kronor.
– Vi har blivit lite mer exponerade sedan försäljningen gick igenom, säger Tim Nilsson.
Men är det inte väldigt mycket pengar för den här typen av bolag?
– Det kan väl ses som det, men vi har faktiskt inte rört pengarna vi fick eftersom vi vill påskynda tillväxten av Glispa, säger han.
Bli global aktör
Och Tim Nilsson menar att försäljningen inte påverkat honom i någon större utsträckning.
– Jag tror att många tänker att man kan ta det lite lugnt eftersom man lyckats. Men så skulle inte jag se på det utan tror vi jobbar hårdare än någonsin nu.
Målet är nu att företaget ska växa ytterligare och bli en global aktör som konkurrerar med amerikanska storbolag.
Och det blir mycket jobb för Tim Nilsson hemma i Berlin. Men när han inte jobbar så försöker han lära sin fyraåriga dotter Ronja svenska.
– Hon växer upp trespråkig så det är intressant att följa, säger Tim Nilsson.
Dottern hade en barnflicka från Australien som lärde henne engelska och hon går på ett tyskt dagis.
– Det finns inte tillräckligt mycket svenskar där för att ha en svensktysk kindergarten. Så hon växer upp och blir mycket tysk, säger Tim Nilsson och skrattar.