Under sista halvåret 2015 har 77 barn i familjehem eller i ekonomiskt utsatta familjer i Jönköpings län fått ett paket med böcker och räknespel hemskickat varje månad. Generellt har dessa grupper av barn svagare skolresultat och syftet har varit att undersöka om lärpaketen påverkar deras inlärning positivt.
Pilotprojektet har skett i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och på en konferens på Kungsporten i Huskvarna presenterade resultaten av studien.
– Barnen är lyckliga över att ha fått de här sakerna och vill gärna vara med igen om det kommer fler tillfällen. De är glada att få behålla innehållet i paketen och tycker att det har varit roliga saker, säger Sofia Lager Millton, FoU-ledare på FoUrum, som har intervjuat ett tjugotal barn efter projektet.
Barnen som ingått i studien går i årskurs två, tre och fyra.
Från Storbritannien
Idén är hämtad från Storbritannien där i dag runt 10.000 barn i fosterhem får ett så kallat Letterbox hemskickat varje månad. Där har man sett positiva effekter av verksamheten.
– För de flesta barnen ser vi att resultaten i matte och läsning förbättrades rejält. Många barn fick också ett nytt perspektiv på inlärning, de upplevde att de genom att anstränga sig kunde göra något åt det. Men det vi har uppskattat mest är den glädje barnen har visat för de här paketen. En liten pojke sa till oss – någon vet var jag är, säger Rose Griffiths, som startade projektet 2003 i Leicester i Storbritannien.
Hon gästade konferensen i Huskvarna under tisdagen och berättade om bakgrunden till att hon startade upp Letterbox.
– Jag jobbade som mattelärare och jag och min man hade samtidig fosterbarn. Vi såg att de skulle klara sig bättre om de fick extra stöd.
Projektet började med bara ett tjugotal barn, men efter ett år fick de ekonomiskt stöd från regeringen och försöket växte succesivt till vad det är i dag.
Lovande resultat
Den svenska studien är inte så stor, men resultaten är enligt forskarna lovande.
– Matematiken visar mycket lovande resultat och barnen som har varit med har ökat sin kunskap mer än sina klasskamrater under denna period. Däremot har vi lite svagare resultat när det gäller läsningen.
Vad det kan bero på ska nu analyseras vidare. En delförklaring skulle kunna vara att försöket inleddes i somras och före vårterminens slut gjordes det första testet.
– I slutet på läsåret är barnen på topp i sin kunskap och sedan tappar de lite kunskaper under sommarlovet. Det kan bero på sådana saker, men vi vet inte. Vi får analysera resultaten lite mer noggrant.
Om det blir en fortsättning av projektet är i nuläget oklart.