Arbetspendling står för cirka 80 procent av koldioxidutsläppen i Jönköpings län.
Det EU-finansierade projektet Attracts syfte var att arbetsgivare skulle ta ett större ansvar för hur deras anställda pendlade till jobbet. De skulle erbjuda subventionerade busskort, elcyklar eller samåkningsappar för att undersöka vilka åtgärder som har bäst effekt.
Ändrat sina resvanor
Cirka 1 000 personer har deltagit i projektet och nu håller resultatet på att sammanställas.
Antalet som åkte ensamma i bil halverades under projektet. En stor andel av dem har i den enkät som skickats ut till deltagarna, uppgett att de kommer att fortsätta att jobbpendla på annat sätt än med bilen. Flera av dem åker kollektivt eller cyklar.
Den åtgärd som har varit svårast att få deltagarna i projektet att använda har varit samåkningsapparna. Projektledaren Mattias Bodin på Energikontor Norra Småland tror att det kanske känns krångligt att blanda in personer man inte känner för att samåka.
– Det är ju inte så att folk inte samåker till jobbet, men det sker ofta genom att man kommer överens om det på en arbetsplats med människor man redan känner, säger han.
Positivare till sin arbetsgivare
Deltagarna i projektet har enligt de enkätsvar som kommit in fått en positivare syn på sin arbetsgivare.
– Att erbjuda alternativ för arbetspendling kan vara ett sätt för en arbetsgivare att bli attraktivare när man går ut för att rekrytera personal, säger Mattias Bodin.
Projektet har haft en budget på 8,7 miljoner kronor och pågår fram till april 2023.
I klippet berättar Mattias Bodin om vilka åtgärder som han tror att arbetsgivare kommer att erbjuda anställda i framtiden.