Popup-butiker, alltså butiker som bara har öppet kort tid, har blivit en vanligare syn i Jönköping och andra städer. De dyker upp tillfälligt i några veckor eller månader för att sedan stänga igen.
Just nu har en lokal glasstillverkare öppnat en popup-butik på Väster i Jönköping. Enligt Angela Hafström, grundare för Mormor Magdas, passar formen företaget bra.
– Eftersom vi har en väldigt säsongsbetonad verksamhet så passar det oss bättre att ha öppet vissa perioder på året nämligen på sommaren, säger hon.
Fler handlar på nätet
Handelns utredningsinstitut (HUI) har inte gjort någon kartläggning av popup-butikerna i Sverige än, men de har observerat att butikerna ökar.
Enligt Jonas Arnberg på HUI finns förklaringen till trenden i den omställning handeln går igenom där allt fler handlar på nätet och han menar att det finns specifika faktorer bakom popup-butikerna.
En är att företag som håller på med e-handel har behov att visa upp sig fysiskt.
Jonas Arnberg uppger att e-handlare ofta har bra koll på sin kunders konsumtionsmönster och var de finns.
Försäljning går upp
Att öppna en popup-butik på en specifik plats utifrån det underlaget är ofta gynnsamt för företagen.
– Man ser att när e-handlare öppnar butiker går försäljningen upp både i butiken och på nätet, säger Jonas Arnberg.
Andra faktorer kan vara att handlare har behov att testa nya produkter på ett billigt sätt eller att de byggt sina varumärken på sociala medier och vill komma i direktkontakt med sina följare utan att köpa annonser.
– Det är ett nytt sätt att kommunicera och handla på, säger Jonas Arnberg.
Hyreskostnaden viktig
Men även hyreskostnaden är en viktig faktor bakom de allt fler popup-butikerna.
Eftersom verksamheten är tillfällig kan handlarna ibland få bra hyreserbjudanden från stadskärnan eller köpcentrumet.
– Vi skulle inte kunna betala hyra för den här lokalen 12 månader om året eftersom vi säljer inte glass på det sättet. Vi säljer inte kulglass, utan i mataffärer, säger Angela Hafström.
Och Jonas Arnberg tror popup-butikerna kommer öka ytterligare i framtiden.
– Vi kommer vara i en period i några år där vi kommer se många experiment. Gamla affärsmodeller har det svårt och även stora butikskedjor har ganska svag lönsamhet, säger han.