Sjöräddningssällskapet har haft båten på plats i en vecka. Just nu testkörs båten för fullt.
– Nu gäller det att få så många körtimmar som möjligt på båten för personalen och testa och utvärdera, säger Ingemar Zander.
Stor investering
Båten kommer enligt honom förmodligen inte att användas fullt ut förrän till våren.
– Det kommer vi att bedöma från fall till fall vid utryckningarna.
Den nya båten är 12 meter lång och gör 30 knop, och kostar runt nio miljoner kronor. Den är bättre lämpad för sjuktransporter, vilket är en stor del av Sjöräddningssällskapets uppdrag i södra Vättern. Den är också betydligt säkrare i hög fart.
– Man kan gå runt med den och den rätar upp sig själv, men det är förstås inget man vill prova, säger Ingemar Zander.
Beprövad båtmodell
Och båtmodellen är väl beprövad inom Sjöräddningssällskapet. Det finns runt 40 båtar av den modellen – Victoriaklassen – inom organisationen.
Sjöräddningssällskapets station på Visingsö har 23 personer i besättningen. Fem av dem har jour varje vecka. Förra året var de ute på uppdrag 120 gånger, i 90 av dessa fall handlade det om sjuktransporter.
– Vi har ett bra samarbete med räddningstjänsten. Vi kan få en patient från Visingsö in till sjukhuset i Jönköping på under en timme, säger Ingemar Zander.
Skarpt läge direkt
Under måndagens testtur fick den nya båten rycka ut till en olycka där en fritidsbåt gått på grund utanför Huskvarna.
– Men där hade ju räddningstjänsten hunnit hjälpa innan vi var på plats.
Victoriaklassen, 12 meter:
Längd: 11,95 meter
Bredd: 4,2 meter
Djupgående: 70 centimeter
Material: Byggd i komposit
Fart: 34 knop
Besättning: 3-4 personer
Källa: Sjöräddningssällskapet