Förra måndagen hanterade företaget nära 800 000 paket i landet under ett dygn, vilket kan jämföras med den normala volymen på 450 000 paket. Ökningen har märkts av på anläggningen på Torsvik i Jönköping.
– Vi har en ansträngd situation. Vi jobbar mycket med prediktion och försöker se vad som kommer framöver. Ibland stämmer prognosen bra, ibland lite sämre, säger terminalchef Per Sahlin.
Hemleveranser ökar kraftigt
Prognosen är att volymerna kommer att vara fortsatt höga under våren och kanske en bit in i sommar. Även hemleveranser och liknande lösningar, där paket lämnas till postlåda eller utanför dörren utan kvittens har ökat i efterfrågan med mellan 30 och 50 procent.
– Vi känner att detta definitivt är en coronaeffekt.
I klippet hör du Per Sahlin berätta hur det hårda trycket på pakethanteringen kan påverka kunderna.
Fler företag märker ökningen
Även andra företag som arbetar med pakethantering har märkt av ökningen, exempelvis DB Schenker.
– Vi måste hela tiden agera på volymerna så vi har omfördelat resurserna från dag till natt för att ha rätt bemanning, säger Barbara Voleman på transportföretaget i ett pressmeddelande.