Foto: arkivbild

Resandet från Jönköping airport ökar

Uppdaterad
Publicerad

2 procent fler resenärer flög till och från Jönköping airport i fjol jämfört med 2016. Detta trots att den stora charterdestinationen Turkiet försvann under sommaren.

– Folk reser mer än någonsin, säger flygplatsens vd Rony Forsberg.

Den stora framgången för flygplatsen heter Frankfurtlinjen. Hela 17 procent har den ökat jämfört med föregående år. Det är reguljärflyg som enligt flygplatsens vd i första hand trafikeras av affärsresenärer.

– Det är högkonjunktur, med mer affärer i en global värld. Frankfurtflyget har slagit i taket och de måste sätta in större maskiner för att möta efterfrågan, säger Rony Forsberg, vd på Jönköping airport.

Enligt färska siffror från Swedavia så ökar även resandet från deras flygplatser, och Rony Forsberg menar att resandet ökar stort överlag.

– Vi plockar inte från varandra, utan det lokala resandet ökar. Det är bekvämt att flyga härifrån, istället för att sätta sig i bil och åka till Landvetter, säger han och förklarar att alla som reser från Jönköping kanske inte hade rest om möjligheten inte fanns att resa från Jönköping.

Går back trots att trafiken ökar

Att resandet ökar är positivt för Jönköping ur ett ekonomiskt perspektiv.

– Alla regionala flygplatser har tuffa ekonomiska förutsättningar, vi har samma säkerhetskrav som de stora flygplatserna, men andra förutsättningar. Ju fler passagerare och ju fler starter och landningar, ju bättre ekonomi.

Jönköping airport är sedan 2010 ett kommunalägt bolag med lönsamhetskrav. Företaget har under alla år det varit i kommunens ägo gått minus.

– Att öka resandet handlar för vår del om att minska underskottet. Kan vi minska det påverkar det kommunens ekonomi och indirekt skattepengarna.

”Ses som miljöbov”

På vilket sätt skulle kunna vara negativt med att flygtrafiken ökar?

– Negativt är det i och för sig att flyget till viss del ses som miljöbov. Och man tycker att man skulle kunna semestra hemma och spendera mer pengar lokalt eller regionalt istället för att åka på en charterresa och spendera pengar utomlands. Men det handlar om att förändra folks beteende överhuvudtaget och det är väl inte Jönköping airports uppgift.

Men du sa att fler väljer att resa, som inte gjort det om det inte funnits en lokal flygplats, och det är väl också att förändra folks beteende? Hur ser du på det?

– Skulle vi minska flygandet, så innebär det inte att folk slutar att resa.

Tror på fortsatt ökning

Jönköping airport tror att resandet kommer att fortsätta öka 2018 och jobbar aktivt på att öka resandet på de befintliga destinationerna. Dessutom bearbetar de både nuvarande samarbetspartner som nya flygbolag i ambitionen att etablera nya linjer till och från flygplatsen.

– Det som flyget måste jobba med är att förbättra hållbarhet och miljö, exempelvis genom att kunna köra på biobränsle, säger Rony Forsberg.

Något som flygplatsen enligt styrelseordföranden Thomas Bäuml (M) jobbar med att kunna erbjuda och leverera till flygen.

– Men i slutändan är det piloten och flygbolagen som bestämmer vilket bränsle de kör på, säger han.

2017 i siffror (siffror inom parentes avser 2016)

Passagerare 114 608 (112 843)

Inrikes reguljärt +7 %

Utrikes reguljärt +17%

Charter -6%

Frakt 4 095 ton (4 091)

Internationell cargo +1 %

Post -2 %

Antal starter och landningar

Totalt +9 %

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.