Mellan vecka 14 och 18 detta år genomfördes biljettkontroller i Jönköpings länstrafik, då låg andelen fusk bland två till fyra procent av resenärerna. Vissa veckor upptäcktes endast en procent, som saknade eller hade en ogiltig biljett.
Under en tid utfördes inga kontroller, men när kontrollerna återupptogs vecka 26 till 32 upptäcktes fusk hos fem till åtta procent av de åkande.
Olika typer av fusk
Fusket sker på olika vis. Lite fler än hälften av de som bötfälls med en avgift på 1 500 kronor, saknar biljett. En femtedel reser med periodkort för ungdomar trots att de inte är ungdomar. En del reser också med andra former av ungdomskort eller studentkort, trots att de inte är tillräckligt unga eller studerar. I vissa fall handlar fusket också om ostämplade kort. Kort som köpts men inte aktiverats.
Enligt Carl Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings länstrafik, handlar det dels om att det varit oklart hur man ska betala, dels att bussförarna nu inte ska ha någon kontakt med resenärerna.
– I normalfallet går man ju fram till föraren och betalar för sin biljett om man inte löst den i förväg. Nu kan man tyvärr inte göra det längre och då ska man ha löst sin biljett innan, men då har fuskåkandet ökat, säger Carl Johan Sjöberg.
Bussåkande i Jönköping
Johan • De planerar turerna var för sig utan någon förståelse för att passagerare byter buss. När min buss bromsar in vid hållplatsen kör den som jag ska byta till, sedan får jag vänta femton eller fyrtio minuter på nästa. Med två sådana byten är det omöjligt att jobbpendla.
Vid Resecentrum, Ekhagen C, Esplanaden, Huskvarna station mfl knytpunkter måste linjernas tidtabeller synkroniseras.
Passagerare måste också kunna be chauffören ropa på andra bussen och be den vänta vid rimliga förseningar, det slutade de med för cirka femton år sedan.
Andrea • Innan gick det en direktbuss från Gnosjö till Jönköping, nummer 136. Men efter sommarlovet ändrades det och den åker nu inte längre än till Vaggeryd. Där får man sedan byta till annan buss nr 500, som nästan alltid är överfull på morgonen och inte alla får plats. På vägen hem från Jönköping har det hänt att man fastnar i Vaggeryd i en timme för att buss 136 inte väntat på buss 500.
Det bästa hade varit om man förlängde 136s runda så den gick ända till Jönköping. På så sätt lättar man på antalet passagerare på buss 500 och underlättar för folk som pendlar mellan Gnsojö kommun och Jönköping.
Jessi • Jag åker inte buss nu för har extrem astma och hör att vissa bussar är överfulla. Skulle vilja att de köper in mer bussar, anställer mer chafförer, spärrar av vissa säten så alla sprids ut. Sätter upp plexiglas för chaffören och har avspärrat, sätter upp apparater i mitten på alla stadsbussar så man kan blippa sitt kort. Förstår inte problemet jlt. Bara att jlt inte kan sköta sitt jobb ordentligt utan skiter i det helt.
Resenär • Fattar varför man inte kan använda reskassa korten på bussarna längre, det är väl inte så svårt att om det kommer en kontrollant att denne kan kolla och ta betalt om man har ett, vad ska vi annars göra med korten om man har fullt med pengar kvar?
Får man tillbaka pengarna om man begär det kontant??
Anonym • Att köpa splitternya bussar går toppen, men att prioritera att lägga ner ett koncept som reskassa på knappt ett års tid är det sämsta de gjort på åratal. Att fylla på ett sådant kort var smidigt, påstigning på buss gick snabbt, man hade aldrig problem med tekniska problem som att förlita sig på mobilen för sin biljett. De vill bara göra det svårare och svårare att åka buss trots att de uppmanar fler och fler att åka.
De tänker inte på alla resenärer. Först tar de bort reskassa, en del resenärer tappar då förtroendet för JLT och väljer att inte åka. Sedan i framtiden tar de bort att inte kunna köpa biljett på bussen. Då förlorar de en äldre grupp resenärer som alltid har kunnat köpa biljett på plats och har kunnat göra så sedan spårvagnens tid i Jönköping.
Att driva ett kollektivsystem i en större stad är svårt. Men lyckas andra stora tätorter i Sverige så tycker jag att Jönköpings egna JLT borde skärpa sig.