– Eleverna berövades ju alla sina fritidsaktiviter men då kunde vi ändå stå för ett tryggt socialt sammanhang där man fick möta jämnåriga och trygga vuxna. Det kändes väldigt bra, säger Åsa Grahn, rektor på Tenhults skolområde utanför Jönköping.
Det har gått tre år sedan det första bekräftade fallet av Covid-19 i Sverige. Åsa Grahn jobbade då som rektor på Sanda utbildningscentrum och hon minns särskilt den oro som spred sig bland personal, barn och vårdnadshavare.
– Det är klart man var orolig för ingen visste ju vad det här var, men jag kände samtidigt hela tiden att jag hade stort stöd av våra skolläkare som låg steget före i kunskapen om Covid.
Teknikenkunskapen utvecklades
Pandemin skyndade på arbetet med de digitala verktygen i skolan. Klassläraren Karolina Löcsei på Tenhultsskolan F-6 berättar att hon i början av pandemin inte visste om hon skulle få fortsätta undervisa i klassrummet och det gjorde att hon och kollegorna snabbt lärde sig de tekniska möjligheterna som fanns. Bland annat digitala föräldrarmöten och utvecklingssamtal.
– Jag upplevde att många vårdnadshavare tyckte det var positivt för att man sparade tid, men idag vill de flesta ha fysiska möten igen, säger hon.
I klippet berättar de båda mer om hur pandemin påverkat skolan.