– Det är så klart väldigt roligt och i någon mån ett kvitto på att vi bedriver undervisningen som det är tänkt att den ska vara, säger Jonas Hultqvist, lärare i idrott och hälsa Hofgårdsskolan.
Framgångsreceptet för en god undervisning i idrott och hälsa är en tydlig struktur på undervisningen, en trygg miljö och en god relation mellan elever och personal. En så gott som hundraprocentig elevnärvaro vittnar om att man har lyckats på Hofgårdsskolan i Sävsjö, något inte alla skolor lyckas med.
– Jag tycker att det är väldigt roligt för man märker att alla blir engagerade och alla vill vara med och det blir mycket samarbete. Det tycker jag är bra, menar Alice Klasson, elev i årskurs nio vid Hofgårdsskolan.
Lärarnas planering tillgänglig för eleverna
Alla elever har tillgång till lärarnas planering inför kommande lektioner vilket gör det lättare att ta till sig undervisningen.
– Jag förbereder mig och planerade hemma igår. Det är bra för jag kan få bättre betyg, säger Maimona Alkharsan, elev vid Hofgårdsskolan.
– Vi är mycket noga med en bra struktur för har man det så får man också bra resultat, förklarar Fredrik Carlsén, lärare Idrott och hälsa vid Hofgårdsskolan i Sävsjö.
Återkoppling från Skolinspektionen
Skolinspektionens personal besökte skolan tidigare i år och efter besöket har skolan fått en rapport som visar på en väl fungerande undervisning i ämnet idrott och hälsa. Skolämnet ska inte bara beröra idrott, utan även hälsa, friluftsliv och livsstil. Här missar många skolor som fokuserar mer på rörelse.
– Det ska vara en undervisning som är anpassad efter allas behov. Oavsett hur man känner sig för dagen, om man har en skada eller sjukdom, så ska eleverna veta att det finns något de kan göra. Det finns inga ursäkter att avstå idrotten och det har vi har lyckats med. Alla elever ser det som självklart att delta i skolidrotten, menar idrottsläraren Jonas Hultqvist.