När barnen får en lärplatta vill de ofta spela spel, menar Malin Nilsen vid Göteborgs universitet. När lärarna har planerat olika former av pedagogiskt arbete i stället, kan det bli en krock.
– Barn och lärare möts inte alltid i det här för att man har olika perspektiv på aktiviteterna, säger hon.
Kritiskt förhållningssätt
Malin Nilsen forskar i barn- och ungdomsvetenskap och har skrivit en avhandling där hon tittat på hur förskolebarn och pedagoger samspelar i förskolan när de använder lärplattor. Hon har besökt tre förskoleavdelningar med totalt 44 barn.
Malin Nilsen menar att det är viktigt att ha ett kritiskt förhållningssätt till digitala teknologier eftersom det finns starka ekonomiska krafter som vill sälja sina produkter till förskolor.
Lång erfarenhet av digital teknik
På Sörgårdens förskola i Gislaved träffar vi specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Hon berättar att Gislaveds kommun har jobbat med lärplattor i förskolan sedan 2012.
Hon är positiv till den digitala tekniken och tycker det är bra att den nu blir en del i läroplanen. Att pedagoger och barn har olika syn perspektiv på vad lärplattan ska användas till ser hon inte som ett problem.
– Nej, det är inget problem. Det handlar ju om hur vi använder den, säger Kristina Ljunggren Jonsson.