Tonåringen Albin Jonasson doftar ett parfymtest i parfymbutik.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med in i parfymens värld i klippet och hör vad som går hem hos ungdomarna. Foto: Ebba Öberg/SVT

Stor ökning av unga killar i parfymbutikerna

Uppdaterad
Publicerad

Det har dykt upp en ny trend bland unga killar. Något som kan få tonåringarna att börja dofta lite mer. Nämligen finparfymer.

– Det är en kul grej att prata om med kompisarna, säger tonåringen Albin Jonasson.

Någon gång under förra året började ett nytt intresse märkas av bland unga killar. De tar sig till parfymbutiker för att köpa och diskuterar dofter.

– Vi märkte en väldigt stor skillnad i antal besökare i redan höstas. Det kommer in större grupper med unga pojkar med ett väldigt stort parfymintresse, säger Pernilla Björling, säljare på Kicks.

”Älskar parfymer”

Albin Jonasson från Bankeryd i Jönköpings kommun är 13 år, och har lärt sig nästan allt om parfymer.

– Vi skulle göra ett projekt i skolan och då valde jag att göra om parfym. och då behövde jag läsa på, och blev mer intresserad och har älskat parfym sedan dess, säger han.

I klippet: hör mer om hur intresset började och vilka dofter som går hem.

TikTok-trend

– Det är till 100 procent en trend från sociala medier. Det är nog fortfarande fler tjejer som köper flest flest parfymer. Men de som kommer in i stora gäng och verkligen diskuterar parfymerna, de är killar, säger Pernilla Björling.

I klippet nedan ger Albin dig sina bästa parfymtips.

En hand håller i en grön parfymflaska

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se klippet med Albin och lär dig mer om parfymens uppbyggnad, var man ska spreja och vilken parfym som passar till vad. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.