På Reko-ringar samlas lokala matproducenter och säljer direkt till konsumenter utan mellanhand. Man beställer i förväg via grupper på sociala medier och utlämning sker på en bestämd plats med jämna mellanrum.
Under pandemin fick Reko-ringarna i landet ett stort uppsving och fler ville handla lokalproducerat. Men nu är det ekonomiska läget tufft för många, vilket har fått intresset att svalna.
– Under pandemin var det dubbelt så mycket folk. Det var en guldålder för Reko-ringen just då, säger Lars Melander, matproducent.
Ägg är hårdvaluta
Trots sämre tider finns det vissa livsmedel som det går bättre för. Där är det framför allt ägg som står ut som stjärnan på Reko-ringen. Enligt Johan Ernfridsson är de alltid slutsålda på Reko-träffarna.
– Ägg är ju hårdvaluta. Det har dels varit fågelinfluensa och dels salmonellautbrott på stora hönserier, så det finns färre ägg i butikerna, säger han.
Säsongspåverkat
Det finns också en naturlig variation i flödet av kunder. På våren och sommaren är tillgången på grönsaker begränsad och många är iväg på semester. Då minskar också antalet beställningar från kunder.
I klippet berättar Johan Ernfridsson och Lars Melander om hur de fått anpassa sig efter en svalare marknad.