Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Äkta paret Lars Melander och Johan Ernfridsson var med och startade upp Reko-ringen i Jönköping för flera år sedan. Under åren har intresset varierat. I klippet berättar de om hur de anpassat sig för att finnas kvar. Foto: Ebba Öberg/SVT

Svalt intresse för Reko-ringar – ställer högre krav på producenter

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för Reko-ringar i länet har svalnat och det ställer högre krav på producenterna.

– Folk har mindre pengar i plånboken, då är det vi som får ta lite stryk, säger Johan Ernfridsson, matproducent som säljer i Reko-ringen i Jönköping.

På Reko-ringar samlas lokala matproducenter och säljer direkt till konsumenter utan mellanhand. Man beställer i förväg via grupper på sociala medier och utlämning sker på en bestämd plats med jämna mellanrum.

Under pandemin fick Reko-ringarna i landet ett stort uppsving och fler ville handla lokalproducerat. Men nu är det ekonomiska läget tufft för många, vilket har fått intresset att svalna.

– Under pandemin var det dubbelt så mycket folk. Det var en guldålder för Reko-ringen just då, säger Lars Melander, matproducent.

Ägg är hårdvaluta

Trots sämre tider finns det vissa livsmedel som det går bättre för. Där är det framför allt ägg som står ut som stjärnan på Reko-ringen. Enligt Johan Ernfridsson är de alltid slutsålda på Reko-träffarna.

– Ägg är ju hårdvaluta. Det har dels varit fågelinfluensa och dels salmonellautbrott på stora hönserier, så det finns färre ägg i butikerna, säger han.

Säsongspåverkat

Det finns också en naturlig variation i flödet av kunder. På våren och sommaren är tillgången på grönsaker begränsad och många är iväg på semester. Då minskar också antalet beställningar från kunder.

I klippet berättar Johan Ernfridsson och Lars Melander om hur de fått anpassa sig efter en svalare marknad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.