Klass 8b på Rosenlundsskolan i Jönköping i ett klassrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du hur eleverna i klass 8b på Rosenlundsskolan ser på sin skärmtid och eventuella negativa effekter av den. Foto: Ulrica Abrahamsson/SVT

Så ser tonåringarna på Rosenlundsskolan på sin skärmtid

Publicerad

Frågan hur mycket tid som barn och ungdomar sitter framför en skärm, exempelvis mobilen, är en het och omdiskuterad fråga i många familjer. SVT har gjord en undersökning i en högstadieklass på Rosenlundsskolan i Jönköping hur eleverna själva ser på sin skärmtid och eventuella negativa hälsoeffekter av den. Resultatet ser du i klippet ovan.

Det finns forskning som pekar på att mycket skärmtid kan leda till negativa hälsoeffekter. Men frågan är komplex eftersom det är individuellt hur känslig man är för att drabbas av psykisk ohälsa på grund av digital medieanvändning. Det framgår bland annat av en rapport från Statens medieråd.

Mer skärmtid under sommaren

– Jag brukar sitta framför en skärm ungefär sex timmar per dag, säger Berivan Yacob som efter sommarlovet börjar i nian på Rosenlundsskolan.

För en del elever kan sommarlovet innebära att ännu mer tid spenderas framför en skärm, berättar några av dem som SVT möter på skolan.

– Jo de som kanske inte är ute och reser och så kan nog sitta mer vid en skärm, säger Mio Nymoen som nu går ut åttan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.