– Det är en väldig adrenalinkick att köra rally, säger Peter Lundgren.
Han har kört rally sedan mitten av 1980-talet och på annandag påsk körde han rallysprint på Tabergsbanan som uppladdning inför valkampanjen till Europaparlamentsvalet.
Kritisk till vad EU blivit
Lundgren har suttit fem år i EU-parlamentet och i valet den 26 maj är han SD:s toppkandidat. Partiet har tidigare drivit frågan att lämna EU, men nu har ledningen och även Peter Lundgren svängt i den frågan. Nu vill de istället reformera EU och öka medlemsländernas egeninflytande i många frågor.
– Jag var ju kritisk från EU från första början. Men jag röstade faktiskt en gång i tiden ja till EU-medlemskapet eftersom jag tycker att grundtanken är god med en inre marknad där man kan handla på ett smidigt sätt med varandra. Men EU har svämmat över på alla bräddar där EU tar mer och mer kontroll över medlemsländerna. Vi har en situation i Sveriges riksdag i dag där över 50 procent av de beslut som tas fattas efter beslut som redan fattats i EU-parlamentet.
Stolt över mobilitetspaketet
Under sina fem första år som EU-parlamentariker har Peter Lundgren haft ett stort fokus på transportfrågor. Och den långa beslutsprocessen inom EU har varit ovan för honom.
– I mitt gamla jobb som lastbilschaufför där man hämtar och levererar något kan man ju direkt känna att man har utfört något. Här kan det ta fem år innan man har lyckats med något. Men jag är väl ändå nöjd med att ha varit med och fått igenom viktiga bitar för yrkestrafiken i Sverige.
Där nämner han det så kallade mobilitetspaketet som nyligen klubbades igenom i Europaparlamentet. Bland annat innebär det svensk lön och villkor för alla som kör transporter i Sverige samt rimliga kör- och vilotider som inte riskerar trötta lastbilschaufförer som då är ett hot mot trafiksäkerheten.
Viktiga frågor för EU
Den kommande mandatperioden är det två frågor som Peter Lundgren menar blir viktigast. Den ena är migrationsfrågan och den andra är EU:s budget och hur den ska hanteras när Storbritannien lämnar EU.
– Det finns ju ett förslag att Sverige ska betala 15 miljarder mer i EU-avgift per år, då är vi uppe i 55 miljarder och det kommer vi aldrig acceptera.