Förra året omkom 26 cyklister i trafiken, 240 personer skadades mycket allvarligt medan cirka 2000 fick allvarliga skador. Det vanligaste är dock inte att cyklisterna skadas i kollisioner med bilar, 80 procent av de cyklister som skadats allvarligt har gjort det i singelolyckor.
I Jönköpings län är de unga, under 15 år, duktigast på att använda hjälm. Användandet har det senaste året ökat från 60 till 61 procent. Även alltfler vuxna har börjat använda sig av hjälm och sedan 2017 har användandet ökat med 2 procentenheter. Dock är det bara cirka en tredjedel som väljer att skydda huvudet, det kan jämföras med de vuxna cyklisterna i Stockholm där sju av tio använder hjälm.
”Har börjat prata hjälm igen”
– Förra året presenterade regeringen sin cykelstrategi och sköt till medel för insatser för att både öka cyklandet och göra cyklandet säkrare. Även om det är för tidigt att uttala sig om effekterna så är det glädjande att vi numera pratar om cykelhjälmen igen och att det är många som gjort betydande insatser det senaste året för ökad hjälmanvändning. På det sättet är det uppmuntrande att vi nu ser en ökning av hjälmanvändningen, säger Eleonor Franklin, projektledare vid NTF Jönköpings län.