En kvinna i vårdkläder sitter vid en dator.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Jenny Nordén, distriktssköterska på Rosenlunds vårdcentral, beskriva fördelarna med 1177 direkt. Foto: Gustaf Söderström/SVT

Trots kritiken – här är personalen nöjd med 1177 direkt

Publicerad

I en medarbetarenkät tycker 90 procent av sjuksköterskorna att arbetsmiljön försämrats när det nya digitala verktyget 1177 direkt infördes på vårdcentralerna i länet. Men på Rosenlunds vårdcentral i Jönköping håller man inte med om kritiken.

I klippet: Jenny Nordén, distriktssköterska, förklarar fördelarna med det nya digitala verktyget 1177 direkt.

Rosenlunds vårdcentral var en av fyra vårdcentraler i region Jönköpings län som i ett pilotprojekt i våras testade den nya digitala ingången i vården, 1177 direkt. Där känner man inte igen sig i den negativa kritiken mot systemet.

– Man kan lösa ut ganska många ärenden utan ett fysiskt besök och det är bra för patienterna, säger Jenny Nordén, distriktssköterska på Rosenlunds vårdcentral.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.