Hos en cykelhandlare på Torpa i Jönköping är det bråda dagar så här i vintertid. Efterfrågan på dubbdäck är större än någonsin och många kunder vill ha hjälp med däckbyte.
– Det ökar för varje år. Folk cyklar mer och blir medvetna om att det är halt och därmed farligt att cykla utan dubbdäck. Vi ser framförallt en markant ökning av dubbdäck för elcyklar, säger cykelhandlare Magnus Ahnberg.
18 procent cyklar vintertid
Hos flera stora grossister är dubbdäcken helt slut och många butiksägare i Jönköping säger till SVT vid en rundringning att de ser en stor ökning av efterfrågan på dubbdäck.
Och att cykling vintertid blir vanligare visar också en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Svensk Cykling. 18 procent av befolkningen i landet cyklar någon gång varje vecka vintertid och det är en ökning från förra året med två procent.
Milda vintrar
På cykelvägen vid Munksjön i Jönköping kommer Hannes Mårtensson cyklande. Han har dock valt bort dubbdäcken.
– Jag brukar inte cykla om det är isgata, det måste vara grusat i så fall. Dubbdäck är inget jag direkt funderat över.
Lite längre bort kommer Sara Finèr. Istället för att ha dubbdäck på cykel väljer hon att gå vintertid.
– Jag cyklar alltid på sommaren men vintertid blir det lite för kallt. Dessutom kan det vara snö och halt eller som nu, då är det ingen snö men det ligger grus på cykelbanan istället. Då är det större risk att man trillar, säger hon.
Men de mildra vintrarna tycker inte cykelhandlaren är någon anledning till att inte köpa dubbdäck till cykeln.
– Det räcker med att trilla en gång. När det väl släpper så går det fort och det är isen som är farlig, säger Magnus Ahnberg.