Folktandvården Direkt kallas det nya systemet och bygger på ett nytt arbetssätt med hjälp av artificiell intelligens, AI. Tanken är att patienter ska få tandvård hos både tandläkare och tandhygienist vid ett och samma tillfälle.
Med hjälp av artificiell intelligens kan man automatisera saker och ting och det här använder folktandvården när det gäller bokningar av behandlingstider. Den fjärde mars inleds ett försök vid tandvårdscentralen i Luleå
– Fördelen för patienterna är att de blir färdigbehandlade vid ett besök och fördelen för personalen är att man får göra jobbet färdigt, säger Lena Norgren, enhetschef vid Folktandvården.
70 procent på ett besök
Principen är att tider bokas på ett sådant sätt att patienterna blir klara vid det första besöket. Tekniken används av tandvården i Finland där man klarar 70 procent av patienterna på ett besök.
Tomas Josefsson, folktandvårdens chef i Norrbotten, menar att traditionell kalenderbokning är ineffektivt.
– På det här sättet optimerar man och lär sig gradvis hur patienter och personal fungerar. Och så kommer man att optimera resursanvändningen. Det är den viktigaste delen i projektet, förutom att folk får det lättare att hitta tider hos tandläkaren vilket vi också hoppas.
– Lösningarna och möjligheterna är mycket större än så. Om vi skulle få det här att fungera i både sluten och öppen hälsovård så skulle vi kanske kunna optimera patientflödena även där.