Det finns redan i dag en vakant tjänst som man i ett års tid har misslyckats att tillsätta. Trots tre rekryteringsrundor och annonsering har man inte lyckats få någon kvalificerad sökande att söka tjänsten.
Svårt att få ihop scheman
I mars försvinner ännu en anställd som har sagt upp sig och i maj går ytterligare en på föräldraledighet. Om man inte heller lyckats täcka upp de luckorna saknas tre av sju medarbetare och personalbristen blir därmed akut.
– Det är klart att det påverkar oss som är kvar. Det blir mycket extra övertid och svårt att få ihop scheman, säger flygledaren Anne Stöckel.
– Man kan jämföra med vilken arbetsplats som helst som tappar 30 procent av styrkan. Det blir problem, säger kollegan Annikka Sandberg.
”Vi äger inte våra medarbetare”
Vid Luftfartsverket centralt är man medveten om problemen i Kiruna.
– Vi äger inte våra medarbetare och kan inte hindra någon från att ta jobb på någon specifik plats. Vi kan bara annonsera och göra jobbet så attraktivt som möjligt, säger presschefen Per Fröberg.
Ifall man inte lyckas med rekryteringen kan tillfälliga inlån från andra orter bli aktuellt. Per Fröberg vill inte spekulera i om den kommande övergången till fjärrstyrning gör det tjänsterna eller mindre svårrekryterade.
– Vi får vara tydliga kring förutsättningarna i vår annonsering. Men i det längre perspektivet är ett av syftena med fjärrstyrningen att göra det mindre sårbart ur personalhänseende, säger han.
”Vi gör vad vi kan”
Luftfartsverket har också ett avtal om att sköta flygledning för ambulansflyg utanför flygplatsens ordinarie öppettider. Kommer man att kunna uppfylla avtalet med den personalsituation som snart uppstår?
– Det är för tidigt att spekulera i det nu. Vi vet att det kommer vakanser senare i vår, men gör ju vad vi kan för att ersätta dem, säger Per Fröberg.
Men du utesluter inte att ni kommer i ett sådant läge att ni måste omförhandla avtalet?
– Det är som sagt fortfarande för tidigt att spekulera i det. Nu ska vi lösa problemet, det är det som är det viktiga för oss.