Verksamhetschefen Gabriella Lindkvist Durhan säger att man vidtagit flera åtgärder för att någon liknande inte ska hända igen.

Äldre kvinna i Luleå glömdes bort av hemtjänsten – kan ha legat död i en månad

Uppdaterad
Publicerad

Uteblivna hemtjänstbesök, uteblivna matvaror och allvarliga brister i dokumentationen. IVO riktar hård kritik mot socialnämnden i Luleå kommun efter att en äldre kvinna hittades död i sitt hem i juli 2020.

Den 26 juni kontaktar en anhörig till kvinnan hemtjänstpersonalen och är orolig för att hen inte kan få kontakt med sin släkting. Sedan dröjer det en vecka innan två enhetschefer åker hem till den äldre kvinnan – och hittar henne död.

Efter händelsen utredde Luleå kommun fallet, enligt lex Sarah, och kom fram till att det fanns tydliga brister i hemtjänstgruppen. Sedan lämnades utredningen över till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som i sin tur riktar väldigt hård kritik mot socialnämnden i Luleå kommun

Kan ha legat död i en månad

IVO skriver bland annat i sin rapport att det inte går att utesluta att kvinnan kan ha legat död i sin lägenhet i en månad. Detta eftersom att flera hemtjänstbesök har uteblivit. Personen ska ha haft rätt till hemtjänst två gånger per dag.

I en sammanställning, som sträcker sig från den 15 maj 2020 fram till den 3 juli 2020, då kvinnan hittades avliden, framgår det att totalt 99 besök var inplanerade. Vid 25 tillfällen har personalen antecknat att den enskilde inte öppnar dörren. Personalen vidtog heller inga åtgärder förutom vid ett tillfälle, den 23 maj.

Inga besök på en månad

Efter den fjärde juni finns det dock ingen dokumentation som visar på att någon har besökt kvinnan. En månad senare hittas hon död.

— Vi arbetar med ett flertal åtgärder för att säkerställa att det inte händer igen, den mest omfattande åtgärden är att hemtjänstgruppen nu är delad i tre nya grupper med var sin enhetschef, säger Gabriella Lindkvist Durhan, verksamhetschef.

IVO vidtar inga ytterligare åtgärder i ärendet men kommer att följa upp beslutet.

Här är alla brister som IVO har upptäckt i fallet:

• Hemtjänstbesök hos den enskilde har under en längre period uteblivit, vilket inte har uppmärksammats av verksamheten förrän den enskilde påträffats avliden i sin lägenhet.

• Den enskilde har trots att denne beviljats hjälp med att beställa hem matvaror inte fått insatsen utförd.

• Dokumentationen gällande den enskildes utförda och ej utförda insatser uppvisar allvarliga brister.

 • Den enskildes insatser har inte följts upp.

• Den enskilde bedömdes som ett ”lätt besök” och hemtjänstinsatserna planerades utifrån denna bedömning.

• Avvikelser gällande uteblivna hemtjänstbesök har inte rapporterats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.