Leken, och vad som utestänger barn från lek, är centrala teman i ett nytt forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet.
– Alla barn har rätt att leka, och det ska finnas en tillgänglighet till exempelvis lekplatser, säger Maria Prellwitz, biträdande professor i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet.
Viktigt med tillgänglighet
– Det kanske skulle funnits någon form av ramp så att alla hade kunnat komma högst upp. Och bättre visuella markeringar på för synskadade.
Tillgänglighet för funktionsnedsatta är en viktig del i det treåriga forskningsprojektet, som omfattar Irland, Skottland, Schweiz och Sverige. Förhoppningen är att ta fram nationella riktlinjer för lekparker. Intervjuer med barn är viktiga pusselbitar.
Hitta lekkamrater
Hon anser att lekparkens viktigaste funktion är att vara en plats för barn att hitta andra barn att leka med.
– Är man ensam på en lekplats som barn så är man där en kort stund. Finns det andra barn att leka med blir det en helt annan sak.
Vad kännetecknar en lekplats där det är lätt för barn att börja leka med varandra?
- Att det finns material att jobba med. Att man måste samarbeta. Gräva i en rabatt eller att skapa saker.
Fakta: Samarbete mellan flera länder
Projektet har olika inriktningar:
- lek som en aktivitet
- olika platser för lek
- att arbeta med lek inom rehabilitering
- hur policyer påverkar möjligheten till lek
Forskningen genomförs inom EU:s forskningsprogram Horizon 2020. Koordinator för projektet är University College Cork i Irland, medan Luleå tekniska universitet, Queen Margret University, Edinburgh i Skottland, och Zurich Hochschule fur Angewandte Wissenschafteni Schweiz är deltagande parter.
Hela projektet har en budget på 25 miljoner kronor och totalt ska åtta doktorander anställas. För Luleå tekniska universitet handlar det om runt sju miljoner kronor i finansiering.
– Vi ska bland annat anställa två doktorander i Luleå, säger Maria Prellwitz.