Det så kallade Interreg-projektet omfattar även Nordnorge och ett 140-tal företagare har valt att vara med. Det gläder Erika Mattsson, vd för turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board. Att företagen på Nordkalotten valt att samverka om marknadsföring och att utbyta erfarenheter, har tagits mycket väl emot av bland annat de turoperatörer som säljer besöksnäringen till andra länder.
”På tiden vi jobbar tillsammans”
– De har alltid sett oss som ett område och tyckte det var på tiden att vi jobbar tillsammans. Vi vill få fler direktflyg hit, men även binda samman de olika turistorterna med bussförbindelser, så kallad hop on-hop off. Det är inte helt enkel att få igång det, men vi har vissa sträckor som vi ser vore bra att starta med, säger Erika Mattsson.
Hoppas på samarbete och erfarenhetsutbyte
Marika Kylmämaa är vd för familjeföretaget Kylmämaa i Ylläs. De har 30 i branschen med vintern som huvudsäsong, men de hoppas att samarbetet och erfarenhetsutbytet ska hjälpa i deras arbete med att utveckla sportfiskeanläggningen de har i Lappea, finska Tornedalen.
Ett av de svenska företagen i projektet drivs av Johan Väisänen och Sara Ljunggren. De har tre turistanläggningar i Tornedalen och har sedan starten 2005 investerat 65 miljoner kronor och har i dag 120 anställda under säsong eller cirka 50 årsanställda.
Flygplatser på båda sidor om gränsen
– Vi valde att etablera oss i Tornedalen på grund av den naturliga gästfriheten, men framför allt för möjligheten till samverkan. Tornedalen har flygplatser på både sidor om gränsen. För oss är vintern huvudsäsong men sommaren växer. Att vara med i projektet ser vi som en möjlighet att stärka samarbetet. Gästerna som vi vill få hit ser inga gränser, säger Johan Väisänen.
Turismen i Finska Lappland och Norrbotten
Finska Lappland
Har 100 000 turistbäddar, cirka 10 miljarder i omsättning och mer än 7 000 anställda.
Norrbotten
Har ca 21 000 bäddar, 6,8 miljarder i omsättning i fjol, och 4 500 anställda.