En arbetsförmedlare i Norrbotten ringde till sig själv 661 gånger i stället för att kontakta arbetssökande som väntade på samtal. Foto: SVT / Stina Stjernkvist/TT

Arbetssökande i Norrbotten fick ingen hjälp – arbetsförmedlaren ringde till sig själv i stället

Uppdaterad
Publicerad

En anställd på Arbetsförmedlingen i Norrbotten hade som uppgift att ringa upp arbetssökande på inbokade planeringssamtal. Men i stället ringde arbetsförmedlaren till sin egen mobiltelefon och till Arbetsförmedlingens nummer för arbetssökande.

Sammanlagt ska arbetsförmedlaren ha ringt dessa samtal 661 gånger under 2021 och ägnat dryga 80 timmar åt aktiviteten. Nu anmäls arbetsförmedlaren till Arbetsförmedlingens personalansvarsnämnd.

Arbetssökande reagerade

Problemet uppdagades när kunder började höra av sig om att de inte blev uppringda. På grund av agerandet har kunderna inte fått den hjälp och det stöd som de har haft rätt till, enligt anmälan.

Klarade inte arbetsuppgiften

Arbetsförmedlingens chef har haft uppföljande samtal med arbetsförmedlaren med anledning av det inträffade och kommit fram till att hen behöver stöd för att klara av sina arbetsuppgifter.

Nu ska personalansvarsnämnden ta ställning till om arbetsförmedlaren bör få en disciplinpåföljd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.