Inför sommaren saknades det medarbetare på ungefär tusen pass på Sunderby sjukhus akutmottagning. Nu är det 10-15 pass som är obemannade.
– Det har krävts mycket arbete för att lösa alla passen och den absoluta merparten står vår egen personal för. De har tagit på sig mellan 600 och 700 övertidspass, säger Mattias Morin, verksamhetschef för akut omhändertagande.
Höjda ersättningar och extrapass
Region Norrbotten redogör i ett pressmeddelande hur man lyckats förbättra peronalläget. Höjda ersättningar för att ta extra pass, kompetensväxling mellan sjuksköterskor och undersköterskor, stängning av covid-akuten, hyrpersonal och individuella sommarscheman med frivillig övertid är annat som bidragit till att bemanna schemat.
Många pass för personalen
En del medarbetare har jobbat 48 timmar i veckan, andra ännu mer.
– Våra medarbetare ställer verkligen upp och gör långt mycket mer än vad vi kan begära. De sliter för att det ska gå ihop och det är tufft, säger Mattias Morin.
För en vecka sedan vädjade Region Norrbotten om att personer med lindriga skador och åkommor skulle söka vård genom att kontakta Digitalen eller ringa 1177 istället för att åka till akuten.
– Att det bara är patienter med verkligt akuta besvär som kommer till oss är en förutsättning, konstaterar Mattias Morin.