I Pajala kommun omsatte besöksnäringen 149 miljoner under 2016 – en ökning med 23 miljoner jämfört med föregående år.
– En stor del av den ökade omsättningen beror på en längre vintersäsong och en riktad insats mot säsongsförlängning, sommar och höst. Efterfrågan från den internationella marknaden ökar och ger därmed utrymme för expansion. Vi ser ljust på framtiden och har som mål att 2018-2019 omsätta 50 miljoner med ca 10-15 nya helårsanställda, säger Explore the Norths ägare Johan Väisänen i ett pressmeddelande.
Flitig uthyrning av rum
I Arjeplogs kommun slår den kommersiella omsättningen av turismen riksgenomsnittet. Den kommersiella omsättningen av turismen i Arjeplog var 176 miljoner kronor 2016. I en svensk genomsnittskommun utgörs 50 procent av den totala turistomsättningen kommersiell turism, det vill säga besökare som bor på hotell, stugby, camping och vandrarhem. I Arjeplog ligger den kommersiella andelen på 76 procent. De senaste tio åren har den kommersiella omsättningen ökat med 45 procent.
– Vi som jobbar med destinationsutveckling på Arjeplogs kommun är tacksamma och glada över att jobba tillsammans med våra driftiga företagare. De gör ett fantastiskt jobb med hårt tryck under högsäsong samtidigt som de finner tid för att jobba med utveckling av reseanledningar och ta stora kliv under lågsäsonger, säger Erika Forsberg, destinationsutvecklare på Arjeplogs kommun i ett pressmeddelande.
Två backar
Besöksnäringen har ökat sin omsättning i de flesta Norrbottens kommuner. Undantaget är Kiruna och Överkalix där man backat en procent respektive 12 procent.
Omsättning per kommun 2016 och procentuell förändring
Arjeplog 231 + 7 procent
Arvidsjaur 217 + 7 procent
Boden 339 + 9 procent
Gällivare 284 + 0 procent
Haparanda 1 204 + 3 procent
Jokkmokk 291 + 9 procent
Kalix 210 + 9 procent
Kiruna 673 – 1 procent
Luleå 928 + 2 procent
Pajala 149,5 + 18 procent
Piteå 548 + 0 procent
Älvsbyn 131 + 20 procent
Överkalix 51,6 – 12 procent
Övertorneå 53,5 + 5 procent
Totalt 6 480 + 5 procent