Bussar blockerar handikapparkering

Uppdaterad
Publicerad

LLT:s busshållplats utanför järnvägsstationen väcker så starka reaktioner att Jernhusen nu hotar med att ta betalt varje gång bussarna stannar där – 47 gånger i veckan.

Det är en ovanlig konflikt som blossat upp mellan Jernhusen och dess dotterbolag Svenska reseterminaler och Luleå kommun och bussbolaget LLT.

Blockerar p-platser

För ett drygt år sedan satte LLT upp en skylt för en busshållplats utanför järnvägsstationen för 104:an som går till Luleå airport via centrum.

Problemet var bara att bussarna blockerar parkeringsplatserna till vänster om tågstationen och Jernhusen har agerat för att lösa problemet.

Men trots det har inenting hänt ännu. LLT:s bussar stannar fortfarande vid tågstationen 47 gånger varje vecka

– Vi ser det här som ett problem, kanske främst för att handikapplatser blockeras av bussarna när de väntar på passagerare, säger Anders Kajbring, förvaltare vid Jernhusen.

”Inte en busshållplats”

Han menar att LLT:s självvåldliga agerande gör det svårare för funktionshindrade att ta sig till järnvägsstationen .

– Det är inte en busshållplats. Man har bara satt upp en skylt där det står busshållplats, utan att vi visste om det. Nu säger kommunen att de inte tycker om att det finns parkeringsplatser där, men det är våra parkeringsplatser och vi tycker inte om att det finns en busshållplats på en så olämplig plats, säger Anders Kajbring.

Kan får betala dyrt

Det är dotterbolaget Svenska reseterminaler som driver stationen och som också krävt att Luleå kommun ska lösa problemet.

– Svenska reseterminaler tar in en avgift för alla angöringar vid alla stationer i hela Sverige. Det inkluderar såväl bussar som tåg, säger han.

– Det var en ren nyhet för mig att vi kan få betala för varje gång vi stannar utanför järnvägsstationen. Jag har aldrig hört talas om något sådant., säger Anders Bylund, samhällsstrateg vid Luleå kommun.

Men Anders Bylund tror på en lösning via förhandlingar efter semesterarna.

– Det är klart att vi ska hitta en lösning. Tågtrafik och busstrafik måste kunna samsas, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.